Wassenaarseweg 52 Buurman Gevelreliëf Adam en Eva

Inventarisatie Wederopbouwkunst

Wassenaarseweg 52 Buurman Adam Eva 1
Wassenaarseweg 52 Buurman Adam Eva 2
'Adam' door Kees Buurman (foto: Jos Hooghuis) 'Eva' door Kees Buurman (foto: Jos Hooghuis)

 

Adres

Wassenaarseweg 52, 2333 AK, Leiden

Bouwjaar

1964

Architect

H.T. Zwiers (1900-1992)

Oorspronkelijke bestemming

Diagnostisch Centrum AZL

Huidige gebruik

 Pieter de la Courtgebouw, Universiteit Leiden

Kunstobject

Gevelreliëf

Kunstenaar

Kees Buurman (1933-1997)

Status

Niet bedreigd

 

Beschrijving

Op het dak van het Pieter de la Courtgebouw, van oorsprong het Academisch Ziekenhuis Leiden, bevinden zich twee gevelreliëfs van de Leidse kunstenaar Kees Buurman (1933-1997). De keramische reliëfs zijn elk ca 1.00 meter hoog en 2.00 meter breed en hebben verschillende dieptes die variëren van tien centimeter tot 0.40 meter. Ze horen bij elkaar en die zin kan gesproken worden over een tweedelig kunstwerk. De twee monochrome reliëfs zijn volledig abstract en dragen de namen Adam en Eva. Ze zijn opgebouwd uit stroken zwarte keramiek met een licht ruw oppervlak alsof ze organisch gevormd zijn. Adam bestaat uit veel licht gebogen langwerpige vormen; Eva daarentegen uit meer uit halfronde en ronde vormen. Beide kunstwerken hebben open delen waardoor de achtergrond te zien is. De reliëfs zijn uitgevoerd door Potterij Zaalberg in Leiderdorp.

Kees Buurman (Leiden, 1933 – Leiden 1997), schilder, tekenaar, graficus en dichter, is vooral bekend van zijn werk in zwart/wit. Zijn opleiding aan de Algemene Grafische School in Amsterdam zal daartoe hebben bijgedragen. Hij  is in de eerste plaats een vrij kunstenaar en heeft daarom maar een beperkt aantal, een tiental, gebonden kunstwerken gemaakt.  In zijn monumentale werk, dat voornamelijk dateert uit de jaren 1960, past hij soms kleur toe. In 2000 heeft Stedelijk Museum De Lakenhal een overzichtstentoonstelling van Buurman georganiseerd. Het museum bezit ook verschillende werken van Buurman.

De kunstwerken zijn niet gemaakt voor boven op het dak waar slechts een enkeling ze kan bewonderen. Mevrouw A. Buurman-Brunsting vertelde op 17-5-2016 aan Jos Hooghuis van de HVOL: “De twee plastieken van keramiek, gemaakt bij Zaalberg, waren bedoeld voor de twee conversatiezalen op de bovenste verdieping van de nieuwgebouwde polikliniek. Toen zijn plastieken na een jaar af waren belde hij het bestuur dat zich niet meer kon herinneren dat er een kunstwerk zou komen. Helaas was er in het gebouw geen enkele wand die aan de afmetingen voldeed zodat een nieuwe bestemming gezocht moest worden. Ten einde raad is besloten twee betonnen muurtjes op het dak te zetten, naast de ontluchtingskokers, om daarop de kunstwerken te monteren. Ik weet niet of ze daar ooit door iemand gezien zijn en ook niet of ze daar nog staan. Ik heb er geen foto’s van, alleen het schetsontwerp.”

 

Wassenaarseweg 52 Buurman Adam Eva 3 Wassenaarseweg 52 Buurman Adam Eva 4
Schetsontwerpen voor 'Adam' en 'Eva' door Kees Buurman (fotos: Kees Buurman Stichting)

 

Bronnen

Archief Kunst en Bedrijf bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie Den Haag

Informatie voorzitter Kees Buurman Stichting (mevr. A. Buurman-Brunsting) 17 mei 2016

“Leids Poliklinisch Centrum een unicum in West-Europa”, Leidsch Dagblad, 20 november 1963, p. 5

Pollmann, Tessel en Michiel Kruidenier, Wederopbouw in Leiden. Architectuur en stedebouw 1940-1965. Leidse Historische Reeks 21. Leiden 2009, p. 124

Spoelstra, Yteke, Monumentale kunst ontdekt in Leiden, Erfgoed Leiden en Omstreken 2017, https://www.leidseregioinkaart.nl/kaarten/images/Monumentale_kunst.pdf

Wintgens Hötte, Doris, Kees Buurman (1933-1997), Leiden 2000

http://www.rapleiden.nl/gebouw/pieter-de-la-courtgebouw-1965/

 

13 november 2018