Oud Leiden boos over 'stiekeme' sloop kantoorpand

Terwijl de gesprekken over behoud van het kantoorpand nog liepen, kwam onverwacht de melding dat dinsdag de sloop van de voormalige carrosseriefabriek aan de Lammenschans 138 al was begonnen.  "Zo ga je niet met elkaar om", is de reactie van vice-voorzitter Jan-Jaap de Haan van de Historische Vereniging Oud Leiden. Nog maar een paar maanden geleden deden de historische vereniging en de erfgoedorganisatie Cuijpergenootschap gezamenlijk een oproep om dit bijzondere industriële pand te behouden en in te passen in de nieuwbouw. "Wij waren nog in gesprek met de gemeente en de ontwikkelaar. Een eerder gesprek op 15 februari werd verplaatst naar 10 maart, en nu blijkt de ontwikkelaar onverwacht al begonnen te zijn met sloop. Van enige melding hierover waren wij niet op de hoogte. Een hele slechte zaak."

Het pand werd in 1954 in gebruik genomen door de firma Deckers uit Zoeterwoude, die er aluminium carrosserie-opbouwen produceerde. Jongste zoon Ted Deckers schreef aan Oud Leiden: "Het pand straalt 'de nieuwe zakelijkheid' uit. Markant is dat het op palen staat en dat komt omdat de vrachtwagens er vroeger onderdoor reden om in of uit de fabriekshal te komen. De entree was links van het pand en kenmerkte zich door een open hal, waarin zich de receptie bevond, en een grote trap naar boven. Boven waren alle kantoren gevestigd, van tekenkamer tot administratie en van vergaderkamer tot directiekamer. Vanuit de hal was ook een doorgang naar de fabriekshal. Veel glas bij de entree en rondom het gehele gebouw zijn kenmerkend."  

 

De combinatie van het bijzonder ontwerp en de industriële geschiedenis maken dat dit pand als het meest monumentale pand uit de gehele Lammenschans driehoek beschouwd mag worden. De Haan vervolgt: "Eigenlijk is hier al veel eerder van alles fout gegaan. Al langer pleit Oud Leiden ervoor dat er bij planvorming vroegtijdig een cultuurhistorische analyse van een gebied gemaakt wordt. Niet alleen van de monumenten, maar juist ook van de niet-beschermde panden. Dat is jammer genoeg niet gebeurd. Met name bijzondere architectuur uit de wederopbouw-periode is kwetsbaar. Dat is helaas vandaag opnieuw gebleken."

 

De HVOL gaat in gesprek met de gemeente om dit soort ongelukken voortaan te voorkomen. De vereniging wil eerder betrokken worden bij planvorming om de cultuurhistorische waarden bij ontwikkelingen in te kunnen brengen.